Svensk alkohollagstiftning.....Zweedse alcoholwetgeving...

Dat Zweden een land is dat het moeilijk heeft met alcohol is algemeen bekend maar na bijna drie jaar tart een nieuwe ervaring elke verbeelding.
Opdat we zouden toelating kunnen krijgen om alcohol te schenken moet je volgens de wetgeving voldoen aan een door de levensmiddelinspectie vande gemeente goedgekeurde keuken, als aanvrager een voorbeelding burger zijn en een cursus hebben gevolgd in Zweedse alcoholpolitiek en wetgeving daaromtrent. Uiteraard hoort daar ook bij geslaagd zijn op een test.
Gezien we vorig jaar snel wilden zijn en voor het eigenlijke seizoen begon, al dit deel van de parcours wilden klaar hebben heb ik in Stockholm een drie daagse cursus gevolgd en...naderhand slaagde ik voor de test.
Aanvankelijk niet geheel evident gezien dit een materie betreft waar ik niets van ken en nog minder vertrouwd bleek te zijn met de haarklieverij omtrent soorten wijn, bier en sterke drank..qua alcoholniveau althans.
Het voorbije jaar hebben we ons onder meer bezig gehouden met het verbouwen van een keuken en het bijbouwen van een andere keuken en...het schrijven van een kaft vol regels en een eigen controle systeen...kwestie van te voldoen aan de vereisten van de levensmiddelenenspectie van de gemeente..die werkt volgens nationale voorwaarden.
Begin december hebben we uiteindelijk na een grondige urenlang durende controle en keuring groen licht gekregen van de gemeente om eten te mogen serveren aan gasten....de rekening volgt een deze weken.
Dan zou na een poging tot rust na Kerstmis en Nieuwjaar nu het moment aanbreken om de alcoholvergunning aan te vragen.
Ik draai mijn hand niet om om een aanvraag in te dienen en een 13 tal documenten inclusief een tekening van het huis met de ruimte waar je de vergunning wilt hebben (!) te ordenen en te verzamelen en het betalen van een ingangspremie van 5000 kr...., maar....na contactname met de handlegger of verantwoordelijke van de alcoholvergunningen in de gemeente (we vroegen ons af of deze zich met nog iets anders bezig houdt dan dit aspect....) blijkt dat de wetgeving sinds 01 december 2010 is gewijzigd en in voege is getreden op 01 januari 2011..en..nu blijkt een test dient afgelegd te worden in gemeente.
Bedoeling is dat in heel het land nu op uniforme wijze vragen worden gesteld aan de aanvrager van die vergunning en dit aan de hand van een nationale proef uitgaande van het Statelijk Instituut voor de Volksgezondheid....
Met andere woorden....spijts een contactname met die persoon in september vorig jaar...waar met geen woord werd gerept omtrent dit pikant nieuw gegeven....zijn we dus een maand te laat om een nieuwe test te ontlopen.
Nog nooit heb ik dus in mijn leven voor dezelfde materie twee keer gestudeerd en...een tweede test moeten afleggen niettegenstaande ik geslaagd ben voor de materie...Probeer dat maar te vatten...zeker wat betreft de aanvraag voor een alcoholvergunning.
Er zit dus niets anders op dat de materie opnieuw te studeren...en de wetgeving te vergelijken met mijn ondertussen oude cursus en maar hopen dat de proef met succes beëindigd zal worden.
Uiteraard is men in deze ondernemende gemeente nog niet zo ver geraakt om de website aan te passen wat betreft de aanvragen en....er is zelfs geen computer beschikbaar om deze proef af te leggen...Het handlegger van de gemeente moet even zijn bureau vrijmaken en mij gedurende anderhalf uur toelaten zijn pc te gebruiken.
Gelukkig is cursusmateriaal en wetgeving toegelaten en ...ik krijg zelfs de mogelijkheid om de voorbereidende werken van de wetgeving ook na te zien...En dat voor een jurist...
Ik vraag me af hoe Ali Mohammed van het te openen pitarestaurant of Wu Xu Pi van het te openen Chinees restaurant aan deze kluif gaat beginnen.
Mijn frustratie en ergernis heb ik maandag op de handlegger afgereageerd en na enkele dagen kan ik er inmiddels over schrijven maar...dit begrijpen en proberen te vatten, dat zal wel nooit lukken.
Leve bureacratisch Zweden....en leve de partijen die het vrije ondernemende gedachtengoed jarenlang hebben onderdrukt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0